Z důvodu úmrtí
doc. Ing. Miloslava Krále, CSc.
nejsou stránky dále aktualizovány
.................................................................
Věda jako cesta k Bohu
Doc. Ing. Miloslav Král, CSc.
foto: fjs
(Zamyšlení nad smyslem lidského života)
My, lidé západní kulturní tradice, uznáváme
různé cesty
k numinózní, božské oblasti. Někteří lidé si doposud představují, že někde
pod kůží jejich těl existuje cosi jako
nesmrtelná duše
a že právě tato jejich duše
je jaksi nutí hledat smysl, proč na světě existují a co na tomto světě pohledávají. Zároveň však jsou
lidé v dnešní technicky vyspělé civilizaci vystaveni vlivu masových
sdělovacích prostředků a oficiálních politických i ekonomických aktivit
přesně opačným směrem. Na slovo vzatí
odborníci
jim od rána do večera vysvětlují, že něco takového jsou jen zastaralé pohádky a
že v našem životě se máme starat
o konzumní uspokojování všech pocitových slastí,
které jsou nám naše těla schopna poskytnout. Zdůvodňuje se, že kdybychom
konzumně
nevyužili náš pozemský život, znamenalo by to pro civilizačně vyspělé lidí
nevratnou ztrátu jejich životních šancí.
Využívá se při tom skutečnosti, že vzdělanější lidé většinou už v jiný než
pozemský život nevěří.
Mé hledání smyslu lidského života začalo v přírodních vědách
B
yl jsem kdysi jedním z velkých skeptiků k možnosti nalézt nějakou platnou
pravdu o smyslu lidského života. Prakticky celý život jsem se snažil nalézat
platnou pravdu o jsoucnu prostřednictvím přírodních věd.
Nalézal jsem zde však jen pravdu o té části jsoucna, kterou tyto vědy
reálně zkoumají. Byla to pravda velice hodnověrná, protože se dala objektivně
testovat. Přírodní vědy mi však nikdy neposkytly odpověď na otázku, jaký smysl
má vesmír a já v něm, která mne zajímala nejvíce. Naopak, moje
přírodovědecké poznání mne spíše vedlo k přesvědčení, že sama otázka o smyslu
jsoucna a člověka je asi špatně položena, protože přírodní vědy na ni nejsou
schopny odpovědět. A já tyto vědy považoval za celou vědu a jejich pravdu za
celou pravdu. Velice jsem proto psychicky trpěl, neboť z mého vědeckého vědění
pro mne vyplývalo, že celé jsoucno buď nemá žádný objektivně platný smysl anebo
má jen ten smysl, který do něj my lidé sami subjektivně, po určité
vzájemné dohodě, vkládáme. Ve svých důsledcích to znamenalo, že bez nás lidí,
pokud bychom například nějakou katastrofou zmizeli z povrchu Země, anebo
kdyby sama Země zkolabovala, by celé jsoucno ztratilo dokonce i tento náš
dohodnutý subjektivní smysl. Nadto také z přírodní vědy ověřitelně víme,
že celý vesmír je jen dočasný, má svůj prostoročasový počátek velký třesk a
svůj konec velký krach. Pouhé úspěšné přežívání člověka v takto dočasném
materiálním světě, byť bychom je naším vzorným chováním jakkoli prodlužovali,
stejně nakonec vede v podstatě k pesimistické odpovědi na otázku po smyslu
lidského života. Vypadá to, že žijeme na tomto světě jen jako nahodilý produkt
materiální evoluce kosmicky bezvýznamné a dočasné planety Země. A v životě
máme jedinou jistotu, že dříve nebo později i my sami jako neoddělitelná
součást principiálně pomíjivého vesmíru definitivně skončíme. Nebylo by pak pro
kteréhokoli příslušníka lidské populace lépe, kdyby se vůbec nenarodil? Stojí
za to žít pro tu trochu pocitových zážitků, které jsou dočasné? S naší smrtí
určitě vymizí i to, co z nich ve stáří, pokud se ho vůbec dožijeme, zbude.
V mém přírodovědecky pravdivém světě mi nestálo za to žít.
Jak došlo k mému setkání s Bohem
A
pak přišla změna, která mne oslnila jako blesk, když došlo k mému naprosto
spontánnímu vstupu do mého nevědomí, o jehož existenci jsem dříve jako jen
přírodovědecky orientovaný člověk neměl ani tušení. Byl jsem náhle, fakticky
proti své vědomé vůli, seznámen se zcela novou skutečností, jejíž reálnou
existenci bych si předtím nikdy vědomě ani nepřipustil. Ve svém spontánním
zážitku jsem byl ve vědeckém jazyce, nikoli jen v metaforických obrazech a
podobenstvích, obeznámen se spirituálním jsoucnem, jehož existenci jsem téměř
celý život odmítal, a které naprostá většina mých ateistických přátel odmítá
dodnes. V devítihodinovém extatickém prožitku u svého psacího stolu a pak
ještě v řadě dalších menších vizí jsem s jistotou, jakou může
poskytnout jen vědecké vědění, poznal, co skutečně je lidská psýché a jakou
roli má v kosmu jeho Stvořitel, jímž je vědomá paměť celého jsoucna, která
se v náboženství obvykle nazývá „Bůh“. Může jistě vzniknout oprávněná
otázka, jak mohu prokázat, že to, co jsem prožil, není jen nějaká moje
přebujelá fantazie, s jakou se setkáváme u duševně chorých lidí, jejichž
počet v dnešní civilizačně vyspělé společnosti stále roste a pokud ještě
nejsou umístěni v psychiatrických ústavech, obvykle potřebují trvalou
pomoc příslušných odborníků. Měl bych ovšem také prokázat, že to, co jsem
prožil, vyplývá z pravdy vědeckého vědění. Sobě, samozřejmě, nepotřebuji
prokazovat nic, neboť po mém vstupu do nevědomí, po mém setkání s Bohem,
nastala celková proměna celé mé osobnosti, kterou jungovská hlubinná
psychologie obvykle nazývá individuace. Uvedu jen jako příklad několik změn,
které u mne trvají víc než dvě desítky let. V mých šedesáti letech, kdy moje
osvícení začalo, jsem byl nemocný člověk, který byl systematicky více než
třicet let odborně medicínsky udržován každodenními dávkami léků
v pozvolně se zhoršujícím zdravotním stavu. Trpěl jsem srdeční arytmií,
opakující se boreliózou, dnou, rostoucí cukrovkou, ischiatickými potížemi a
dalšími drobnějšími neduhy. Po mém zážitku všechny tyto nemoci náhle
prokazatelně zmizely. Rovněž se změnily moje chuťové dispozice a nastala velká
změna všech mých duševních schopností. Pokud dnes píši svoje texty, nemusím při
tom do psaní příliš zasahovat svou individuální myslí. Odpovědi na problémy se
mi z nevědomí vynořují samy, takže zažívám zvláštní intenzivní pocit, že
se sám dovídám i to, co jsem předtím nevěděl a že text jsem co do jeho obsahu
ani nenapsal já. Změnily se i všechny moje dřívější základní životní hodnoty.
Z pesimisty a ateisty, kterému se nechtělo žít a který často uvažoval o
sebevraždě, se stal člověk, který teď cítí uspokojení ze života a nebojí se
smrti. Ve svém zážitku jsem totiž poznal s naprostou jistotou, že onticky
existuje Bůh a že smrtí náš pravý život nekončí, ale začíná. Od svého prožitku
posledního soudu, který jsem měl ve svých šedesáti letech, už nemohu
vědomě přestupovat určitá pravidla objektivně platné morálky. Poznal jsem
totiž, co je to hřích a neznám ekvivalent, který by stál za jakýkoli hřích.
Vím, že tuto skutečnost asi nepochopí nikdo, kdo sám neprožil individuální
poslední soud. Hříchy totiž obvykle bývají pro většinu lidí lákavé.
Celková změna mého přístupu k vědě
Zbývá, abych aspoň stručně naznačil, kam se
posunulo mé vědecké vědění. Nepřestal jsem uznávat pravdivost moderní přírodní
vědy (teorie relativity, kvantové mechaniky, teorie fyzikálního vakua, teorie
velkého třesku, kybernetiky, genetiky atd.). Pochopil jsem však, že přírodní
vědy nejsou úplnou pravdou o jsoucnu. Jsou schopny dobře vysvětlovat vše, co se
týká hmotně energetické paměti jsoucna. Jejich kognitivní přístup však není
dost vhodný pro poznávání a výklad lidské psychiky, zejména pak pro výklad
lidského nevědomí. Většina přírodovědců dosud nevzala seriózně na vědomí, že
existuje skutečná analyticko-empirická objektivně testovatelná věda o lidské
psychice – jungovská hlubinná psychologie, která verifikovatelně vysvětlila
psychiku jako naši vnitřní evoluční paměť. Tím však moje pochopení vědy o
jsoucnu nekončí. Zbývá ještě vědecky pochopit nestvořenou vědomou paměť celého
jsoucna, kterou běžně nazýváme „Bůh“. Ve vědě jsme nalezli testovatelnou cestu,
která tomuto požadavku vyhovuje, když jsme komplementárně doplnili přírodní
vědy jungovskou hlubinnou psychologií. Podařilo se nám pak vytvořit z celého
vědeckého vědění integrovaný celek, který se stává komplexní, ne jen dílčí
pravdou o jsoucnu. Tento integrovaný celek vědeckého vědění nazývám integrální
paradigma vědy. Došel jsem tak v podstatě k pochopení, že ve vědě musíme
předpokládat vedle prostoročasově proměnlivých, dočasných materiálních kosmů
také věčnou vědomou paměť celého jsoucna, z níž se všechny tyto kosmy
vynořují a do níž se znovu vnořují. Bez tohoto dokazatelného předpokladu se
nedá vysvětlit ani velký třesk, ani evoluční přetržitost jsoucna, ani smysl
jsoucna. V autonomní sjednocené vědě tedy nestačí jen vědět, jak něco
probíhá, ale je třeba také ověřitelně vysvětlit, proč děje probíhají tak, jak
probíhají. Teprve do takto vědecky pojatého integrovaného jsoucna lze vřadit i
jeho nadlidskou morální dimenzi - dimenzi, pomocí níž se dá určovat objektivní,
ne jen lidmi dohodnutá morálka. V takovém případě se změní toto naše
objektivně platné vědění v objektivní moudrost, o kterou předtím tak či onak
usilovaly všechny ucelené mystické, náboženské a filosofické systémy, aniž by
ji byly schopny onticky platně dokázat.
O vztahu vědeckého vědění a teologie
Pokud člověk dospěje k takto platné
moudrosti, kdy s vědeckou jistotou pozná, kdo je skutečný Stvořitel kosmu,
pak ho doslova ovládne neskutečně silná, nesobecká láska k Bohu, která
přesahuje všechnu lásku, již byl předtím schopen cítit vůči bytostem nebo
entitám pozemského světa. Zde se do jisté míry setkává úsilí mystických,
uměleckých a náboženských přístupů, založených na lásce jako cestě k Bohu,
s kognitivní cestou integrované vědy jako objektivní moudrosti. Obě cesty
mají společné i to, že člověk, který v nich dospěje tak daleko, že již
nemůže dál, může zažít extatické stavy, kdy mu Bůh, obrazně řečeno, podá
pomocnou ruku, a člověk pak s jeho pomocí náhle pochopí i to, na co by
sám, jen pomocí svých lidských sil nepřišel. Stane se cosi, co někdy považujeme
(obvykle z nedostatku vědomostí), za zázrak nebo emergentní posun
v našem vědění a nastane u nás stav osvícení. Tím se ovšem ze
žádného člověka nestane Bůh, neboť na to žádný, sebevíce spirituálně
vyspělý člověk nemá dispozice. Nikdo z lidí se nikdy nemůže stát celou Boží
vědomou pamětí, v níž všechno trvá a z níž se vynořují všechny
materiální kosmy prostoročasového jsoucna. Člověk po svém vnoření do Boží
paměti však už dokáže pochopit (za předpokladu, že je schopen popřít egoismus
svého individuálního vědomého „já“), odkud přišlo jeho osvícení. On sám není
jeho autorem, nýbrž jen příjemcem. Sám má zásluhu snad jen na tom, že byl
schopný boží osvícení přijmout v té konkrétní sociokulturní úrovni
poznání, kterou předtím tak či onak v lidské společnosti dosáhl. Lidská
evoluce, na rozdíl od evoluce živočichů, totiž neprobíhá pouze pomocí změn
geneticky vrozené přírodní paměti, ale mění se hlavně pomocí změn spirituálních
paradigmat naší paměti sociokulturní. Naše lidská cesta k Bohu je cestou
rostoucí spirituální vyspělosti, v níž se stále více kognitivně posouváme
směrem k Bohu. Dosažení jak metakulturní vědecké jistoty, tak intenzivní
metaforické víry v existenci Boha však nikdy nebude znamenat kognitivní
totožnost člověka s transcendentním Bohem. Člověk by v tomto smyslu měl
zůstat skromný a pokorný.
O vědeckém dokazování boží existence
Podrobnější výklad mého celoživotního hledání
Boha lze nalézt v mé webové knize „O smyslu lidské existence“, nebo také
v mé poslední běžně publikované knize „Civilizace a mravnost“ (2010).
Připomenu znovu, že jsem původně nezačínal přímo dokazováním Boží existence.
Nejdříve jsem chtěl porozumět, kdo je člověk a proč právě člověk hledá smysl
svého života. Požadoval jsem však, aby toto mé hledání bylo objektivně
ověřitelné, ne pouze uvěřené, což mne na štěstí brzo přivedlo k potřebě
zapojit do mých úvah vědecké vědění. Z vědy pak, zejména po poznání
existence naší specifické lidské pojmové spirituality, která nemá
v přírodních genetických procesech obdobu a po mých spontánních vnořeních
do nevědomí, se pro mne stala pochopitelnou i dokazatelná existence Boží
spirituální paměti kosmu jako jediného možného zdroje smyslu našeho života.
Různá dílčí hodnocení lidských aktivit, s nimiž se setkáváme
v politologii, ekonomii, sociologii nebo v různých
dílčích přírodních vědách a v právních naukách, mi vždy připadala pro
mé hledání jako neúplná a nevedoucí k cíli. Vlastní vědecký důkaz Boží
existence se nedá provést stejně jako probíhá vědecké dokazování existence
jednotlivých prostoročasových hmotných objektů, (jako je např. důkaz existence
určitých konkrétních rostlin, zvířat nebo třeba i galaxií). Existenci těchto
dílčích objektů totiž rozlišujeme uvnitř jsoucna a dokazujeme ji (i
v oblasti nedostupné lidským smyslům) pomocí konkrétních kognitivních
aktivit, jaké běžně známe z jednotlivých vědeckých disciplín. Ptáme-li se
však na existenci Boha jako vědomé paměti jsoucna, pak vědecký důkaz existence
Boha by měl probíhat tak, jak stručně naznačím dále.
Souhrnně o požadavcích na dokazování existence Boha
Vědci by si nejprve měli přesně uvědomit, jaké
existují obecné vědecké teorie či dílčí paradigmata věd, o nichž dokazatelně
víme, že platí pro celé jsoucno. Všechna tato univerzálně platná dílčí
paradigmata věd jsou pro dokazování Boha tak nepostradatelná, že nevezme-li se
v úvahu kterékoli z nich, vědecký důkaz existence Boha se nepodaří. Pomocí
těchto základních dílčích paradigmat se dá zjistit, že hmotné jsoucno musí mít
prostoročasový začátek, běžně nazývaný velký třesk (nebo v závislosti na
konkrétní teorii i poněkud jinak). Hmotné jsoucno nemůže být v žádném
ohledu nekonečné. Na druhé straně však zároveň platí, že z žádného dílčího
paradigmatu vědy, uvažovaného izolovaně, se nedá počátek kosmu vědecky
vysvětlit, i když existence takového počátku z něj může nutně plynout. Pro
vysvětlení je nezbytné koncipovat integrální vědecké paradigma jsoucna,
do něhož jsou kompatibilně integrovány k tomu potřebné poznatky ze všech
dílčích paradigmat jednotlivých věd.
Úloha jednotlivých věd při dokazování existence Boha
Fyzika (teorie relativity, kvantová mechanika,
teorie fyzikálního vakua, atd.) odhalila základní dynamiku vzájemného
energetického působení v různých oblastech hmotného světa a dokázala
nutnost existence velkého třesku. Kybernetika (teorie systémů, teorie
informace, teorie řízení, atd.) zjistila základní principy paměťové evoluce
jsoucna, které platí pro všechny jeho úrovně a přísně dokázala souvislost
informačního a energetického působení. Hlubinná psychologie na základě
vědeckého zkoumání vnitřních aspektů lidské úrovně spirituální pamětí zjistila,
že její nevědomou paměť je možné objektivně vědecky vztáhnout k vědomé
paměti celého jsoucna, kterou lidstvo ve svých kulturách odedávna nazývalo Bůh.
Teorie sociokulturního vývoje lidského poznání, která zkoumá způsoby poznávání
pozemských vědomých bytostí, zjistila, že jejich poznávání míří ke stále
přesnější přiřaditelnosti jejich poznatků k ontické skutečnosti. Je proto
nutné ve vědě odmítnout filosofické „postmoderní přístupy“, které se snaží tuto
skutečnost relativizovat.
Nejčastější omyly při dokazování existence Boha
Bůh je dokazován nebo vyvracen jen
z jednoho dílčího vědeckého paradigmatu nebo jen z některé obecně
platné vědecké teorie. Uvnitř moderní fyziky, která se rozrostla do řady
relativně samostatných ověřitelných teorií, jako je teorie relativity, kvantová
fyzika, různé teorie fyzikálního vakua apod., se zdá být uskutečnitelné hledání
fyzikální teorie všeho, pomocí níž se některým lidem dokonce zdá být
rozhodnutelná otázka existence Boha. Podobné tendence se někdy objevily i
v kybernetických disciplínách. Bez zajímavosti nejsou ani některé snahy C.
G. Junga a postjungovských hlubinných psychologů, kteří se o něco takového
pokoušeli v rámci paradigmatu hlubinné psychologie. Bůh je velice často
spekulativně dokazován z různých mystických a náboženských disciplín,
které se už stačily poněkud seznámit s některými dílčími vědeckými teoriemi a
různě je pak podle druhu své kulturní tradice mysticky doplňují o to, co jim
v těchto dílčích poznatcích vědy ještě chybí. Dosahují tak v očích svých
laických čtenářů zdání jisté vědecké autority. Velice oblíbeným způsobem
dokazování Boha jsou různá metaforická vyprávění laiků, kteří v jistých
extrémních životních situacích, například ve svých prožitcích vizí, zažili něco
nezvyklého či nepochopitelného, co je pak na celý život přesvědčilo, že to musí
mít původ v nadpřirozeném Bohu. Jejich sdělení bývají zvlášť účinná, pokud je
někdo z nich už proslavenou celebritou v nějakém druhu umělecké
tvorby. Má-li někdo nějaký prokazatelný talent, vzbuzuje ve veřejnosti větší
pozornost, jakmile se k něčemu vyjádří. Dokazování Boha pomocí zdravého
selského rozumu, založeného na názorné, všem dostupné smyslové
představitelnosti, obecně působí velice přesvědčivě na většinu vědecky
nezkušených lidí. Používají se při něm obvykle stejná slova, s nimiž se
lze setkat ve vědě, ale tato slova neoznačují stejný pojmový obsah, jaký v
dnešní vědě mají. Někdy se účelově zamlčují i změny vědeckých teorií,
z nichž určité pojmy vyplývají, aby se vyvolal dojem, že tyto pojmy mají
stále stejný význam jako kdysi v historii, kdy se objevily v různých
posvátných knihách. Lidem se tak předvádí jakési historicky překonané smyslově
názorné divadlo. Děje se to v době, kdy už vědecké poznání dospělo
k opravdovým objektivně platným příběhům, které se sice všech lidí týkají,
ale zároveň jsou skryty jejich smyslům. Člověk však potřebuje porozumět
objektivní pravdě o existenci celého, tedy i neviditelného, světa, v němž
dnes žije, aby v něm byl schopen své další sebezáchovy.
Pár slov k akademickým ateistům
Na úplný závěr bych chtěl poznamenat, že i pro
naše soudobé ateisticky orientované akademické pracovníky, (k nimž jsem kdysi
patřil i já), by mělo být významné, aby se přesvědčili o vědecké moudrosti,
která je skryta v hlubinně psychických vizích. Zážitky tohoto typu
doprovázely lidstvo po celou dobu jeho existence navzdory všem ateistickým
pokusům o jejich „definitivní vyvrácení“, (jako jsou např. snahy Paula Kurtze
nebo Richarda Dawkinse. Tyto zážitky se stále znovu obnovují, někdy dokonce i
ve vizích samotných vědecky orientovaných ateistů. Lidské hlubinné prožitky
nelze pominout i proto, že bez nich by materiálnímu jsoucnu chyběl jeho vnitřní
aspekt, který je velmi významný pro pochopení smyslu lidské existence a nedá se
nahradit jen vnějšími smyslovými poznatky, které preferují akademičtí ateisté.
Lidská nevědomá spirituální paměť neboli „lidské nevědomí“ má přímý vztah
k vědomé Boží paměti. Boží vědomá paměť je jen jedna a směřuje
k jednotlivým nevědomým spiritualitám všech kosmických bytostí, přičemž
platí, že čím se jejich nevědomá paměť stává vědomější, tím více do ní
vstoupilo poznatků o tvorbě a záměrech samotného Boha. Individuální
spirituality všech vědomých bytostí tak vlastně poznávají původní spirituální
aktivitu samotného Boha. Za tohoto ontického Boha, z jehož tvořivé
paměťové informace se postupně vytváří celý hmotný vesmír, bychom neměli
považovat různé představy o Bohu a jeho různá zpodobení či modly, k nimž
lidstvo během své evoluční historie postupně, podle své kognitivní vyspělosti,
dospívalo.
Doc. Ing. Miloslav Král, CSc.
foto: fjs